Fysiotherapie bij depressie

Uit Wikifysio
Ga naar: navigatie, zoeken

Depressie, Doorbraakproject DEPRESSIE


Wat is een depressie?

Iedereen kent momenten van somberheid of verdriet. Meestal duren deze niet langer dan een paar dagen en hangen ze samen met tegenvallers of bepaalde gebeurtenissen. Als deze somberheid langer duurt dan wee weken wordt er gesproken van depressiviteit. Bij een depressie is in de meeste gevallen sprake van een veelheid aan verschijnselen, waarbij de ernstige en langdurige sombere stemming vaak de belangrijkste is. Men voelt zich lusteloos, heeft nergens zin of plezier in en krijgt vaak problemen met slapen. Het nemen van initiatief vermindert en prestaties lopen terug. Vaak komen daar concentratieproblemen, soms schuldgevoelens, angst en gespannenheid bij. Angstgevoelens kunnen zich uiten in beverigheid, hartkloppingen of benauwdheid. Naast psychische klachten treden ook lichamelijke klachten op: pijngevoelens worden versterkt, er is sprake van vermoeidheid en vaak een zwaar gevoel in armen en benen. Depressieve mensen eten vaak met tegenzin en kunnen daardoor afvallen, maar ook het tegenovergestelde komt voor. Het denken, voelen en bewegen is vertraagd en / of verstoord.

Bewegen en depressie

Regelmatig bewegen is, naast behandeling met medicijnen of gesprekken, voor mensen die een depressie hebben zeer aan te raden. Het versterkt uw lichamelijke conditie en het voelen van verbetering daarvan geeft energie en bevordert uw genezing. Verschillende zintuigen worden aangesproken (horen, zien en voelen). Ook wordt het sociale contact gestimuleerd. Uw kennissenkring kan zich op zich deze manier uitbreiden. Daarnaast wordt u van bewegen lichamelijk moe, waardoor u beter slaapt.

Bewegingsadvies

Bij de keuze voor bepaalde bewegingsactiviteiten kunt u kiezen voor sporten spelvormen die u vroeger heeft beoefend. Fysiofitness onder deskundige begeleiding is een andere mogelijkheid. Daarnaast zijn sporten aan te bevelen, waarbij u gedurende een langere tijd in beweging bent, zoals wandelen, fietsen en joggen.

Werkzaam bij depressie: “running therapie”

Bij running therapie worden, door middel van (hard)lopen (ook wandelen), de psychische klachten verminderd. Running therapie is een goede aanvulling op gesprekspsychotherapie en medicatie. Er wordt een opbouw programma aangeboden specifiek gericht op personen met psychische problemen. Het uiteindelijke doel is om tussen de 2 en 5 maal per week een half uur rustig te kunnen joggen.

Personen met psychische moeilijkheden hebben vaak te weinig beweging. Indien er twijfels zijn over de lichamelijke mogelijkheden wordt men best eerst onderzocht door een arts. Bij running therapie wordt een rustig opbouwprogramma aangeboden en wordt er rekening gehouden met eventuele terugval. Deze geleidelijke opbouw is daarbij essentieel. In het begin kan alleen het komen naar de training al een hele overwinning betekenen. Langzaam leert men zijn grenzen respecteren en verleggen, men levert een prestatie waar men trots op mag zijn.

Belangrijk is het ontspannen, en met plezier, leren lopen. Door zich ontspannen te voelen kan men de hartslag lager houden en de inspanningen ook langer volhouden. Men leert via running therapie hoe men ook in het dagelijkse leven zich op een ontspannen mannier kan inspannen.

Zie ook

Fysieke klachten?

Fysiothrapeut.JPG Raadpleeg uw fysiotherapeut, specialist in beweging [1]

Kine.be.JPG Voor België [2]